HTML

Artaban blog

"Pedig így szólt az ígéret a múltból: - "Valahol! Valamikor! Valami!" Hitték a bölcsek, hitték a hívők, - mióta élünk, e hitetést hallani. De már reánk tört a tudás: - Valami nincs sehol!" Váci Mihály: Valami nincs sehol

Friss topikok

  • Véleményterrorista: A cím akár a következő is lehetett volna: "bolond lyukból bolond szél fúj" (2010.11.21. 19:54) A kezemet figyeljék! Csalok.
  • Hernyótalpas szőlőbányász: Nincs kegyetlenebb fegyver a nyilvánosságtól, a humortól... (2010.11.20. 13:10) Vegyél fel a listádra!
  • Vers mindegykinek: Még kér a nép... Lesz még vers? (2010.11.20. 13:07) Népnemzeti vers

Magánvélemény

2010.02.05. 17:15 Artaban

 

Artabán a magánvéleményét közli lentebb, az általa elmondottak nem tekintendők a Párt hivatalos álláspontjának - közölte minden párt szóvivője!
 
Most óvatosabb voltam, mint Mádi László magánvéleménye esetén. Nem minősítettem sem az elhangzott magánvéleményt és a pártot sem, amelyik ezzel akart volna választást nyerni a pedagógusok között. Megvártam a fejleményeket. Jól tettem.
 
A tények: a Népszava csütörtöki számában nyilatkozott Sió László, a Fidesz oktatási kabinetjének vezetője. A következőket mondta:
  1. „el kell bocsátani azokat a pedagógusokat, akik nem felelnek meg annak az új minősítési rendszernek, amelyet kormányra kerülése esetén a Fidesz vezetne be
  2. olyan külső tanfelügyeletre van szükség, amely a minősítési rendszerrel kiegészülve hatékonyan értékeli az oktatók felkészültségét.
  3. A tanárképzésről Sió László azt mondta, hogy emelni kell a színvonalat.”
 
Véleményem pontosításához egy fehérgyarmati közoktatási szakértő segítségét kértem.
A beszélgetésből a következőket szűrtem le:
A magyar közoktatásban jelenleg is létezik pedagógus minősítési rendszer. Törvényi háttere a 1993. évi LXXIX. közoktatásról szóló törvény , a 3/2002 Om rendelet, a közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről, 1992. évi XXXIII. Törvény a közalkalmazottak jogállásáról és a 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet a közalkalmazottakról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a közoktatási intézményekben.
A közoktatási intézményeknek rendelkezniük kell Intézményi Minőségirányítási Programmal. (IMIP) A közoktatási törvény (KT) a következőket írja elő a pedagógus minősítéssel kapcsolatban, a kérdéskört az IMIP hatáskörébe rendelve:
40. § (12) Az intézményi minőségirányítási programnak tartalmaznia kell az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá az alkalmazottak teljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét azzal, hogy a teljesítményértékelés kiválóan alkalmas, alkalmas, kevéssé alkalmas, illetve alkalmatlan eredménnyel zárulhat….
Elgondolkodtató Sió László szakmai véleménye. Megítélése szerint a jelenlegi minősítés nem tölti be szerepét, nem szűri ki a pályára alkalmatlan embereket. Kritikájának élét elveszi, hogy a közoktatás szereplői igazából még most érhetnek az első értékelési ciklus végére. Politikai tisztánlátását nem gúnyolom, hisz az egyértelmű, hogy választásokat megelőzően érdekes a kérdés felvetése. Sokakban kelthet félelmet. (tekintettel a köztudomásúan politikamentes közoktatásra…)
Külső tanfelügyelői rendszer bevezetése. A szakma nagy öregjei már régóta, joggal kongatják a vészharangot. Mint életünk minden területére, erre is rátelepült a politika. A szakmaiság sokadrangú szempont lett. Igaz ez a napi munkára és a vezető kiválasztásra egyaránt. A szakma igazi értői sok elképzelést megfogalmaztak már. Nem lehet mindent a szakmai becsületre bízni. Nem lehet a közvélemény szerint laza, de egyébként elképesztően leterhelt pedagógus társadalomtól úgy elvárni a megújulást, hogy magára hagyjuk őket. Nem lehet várni, hogy az alulképzett települési polgármester szabja meg a közoktatás helyi céljait, saját felkészültségére alapozva. (a klasszikus példának számító, 8 általánost sem végzett helyi önkormányzati oktatási bizottságban ülő juhász foglalkozású bizottsági taggal már nincs is kedvem élcelődni, volt rá példa)
Addig viszont, amíg a fenntartó a jelenleg hatályos rendelkezéseken túl is beleszól a közoktatási intézmények napi életébe, addig tényleg szükség lenne EGY FÜGGETLEN SZAKÉRTŐI INTÉZMÉNYRE.
A tanárképzés színvonaláról sok negatív példát is lehet hallani. Lehet benne valami. Szakértőnk elrettentő esete az a földrajz szakos friss diplomás tanár, aki a szakjához szorosan kapcsolódó legegyszerűbb földrajzi nevek leírásával sem volt tisztában. De azzal sem, hogy képességei mire elegendőek, mert a szünetekben a táblán is fenthagyta, közröhejt okozva a kollégák körében. Szerződése ebben az esetben- nem csak helyesírása miatt- nem lett meghosszabítva.
Figyelmeztetőnek látom, hogy a legnagyobb ellenzéki párt a közvéleménybe sulykolja, és már nem először, hogy a fő cél a választások megnyerése. Minden más másodlagos. Nem számít a közgazda végzettségű Mádi László, a közoktatás kiváló ismerőjének, Sió Lászlónak a véleménye, akármilyen megalapozott is szakmailag. A győzelem előttünk lebegő ábrándja minden józan véleményt felülír, mint már annyiszor.

 

Szólj hozzá!

Címkék: fidesz oktatási kabinet siólászló közoktatásiszakértő

A bejegyzés trackback címe:

https://artaban.blog.hu/api/trackback/id/tr701732131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása